Strana 41 z 44

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 10:45
od používateľa villiam
Chcel by som sa opýtať, či by sa dalo nahradiť TL1 mosfetom/tranzistorom. Chcel by som to ovládať napäťovým impulzom. Jedná sa o prepínač tlmené/diaľkové do Trabanta. Ovládal by som tým prepínacie relé

https://danyk.cz/zap-vyp.html

Ďakujem

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 12:45
od používateľa Dolfi
Já si myslím, že je to nejako jednoducho neriešiteľné. Ale nechám sa prekvapiť !

Tým tlačítkom raz tečie prúd jedným smerom, potom zas opačným. Naviac tranzistor(y) treba otvárať buď prúdom, alebo napätím voči gate T2 alebo C1.

Predsa ma len čosi napadlo: spínať to cez mostík, alebo antisériovo dva FETy, viď.tuná: https://svetelektro.com/phpbb/?w3=dmlld ... 90PTM4ODAy .

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 13:47
od používateľa villiam
Presne na tom som "stroskotal" že tam tečú prúdy oboma smermi a preto sa pýtam tu. Ešte ma napadla taká vec, že dal by som tam relé namiesto toho tlačítka a tým impulzom by som spinal rele ,ale príde mi to ako "fušerina" mať 2 relé v jednom obvode.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 13:49
od používateľa balu
Pokud se nepletu, tak u Trabanta (stejně jako u Wartburga) se přepínají dálková a tlumená světla impulzem do přepínacího relé. Tudíž jeden impulz je jedno přepnutí. Tlačítko (páčku pod volantem) můžeš klidně nahradit tranzistorem. Relé bude fungovat pořád stejně. Relé bylo konstruováno tak, že přitáhnutím kotvy mechanicky přepne kolébkový přepínač.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 13:51
od používateľa villiam
ale ja chcem toto relé nahradiť, týmto obvodom by som ovladal relé ktoré by prepínalo tlmené/diaľkové

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 13:54
od používateľa balu
V tom případě potřebuješ relé s přepínacím kontaktem a klopný obvod typu D. A samozřejmě ošetření zákmitů na vstupu. Můžeš tedy použít zapojení od Danyka a na něj pověsit SPDT relé.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 13:58
od používateľa balu
A ještě něco ... u Wartburga při zhasnutí světel přišel do relé ještě přepínací impulz, pokud jsi měl v tu chvíli přepnuto na dálková. U Trabanta to bude asi stejně ... jen aby Tě to nepřekvapilo.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 18 Mar 2024, 14:01
od používateľa villiam
Áno, myslím aj na to

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 19 Mar 2024, 06:00
od používateľa miso156
Podla mna to mozes spinat optoclenom. Konkretne s dvoma na 69-ku.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 19 Mar 2024, 07:12
od používateľa balu
Kontaktama teče 10A (2xH4 55/60W - pokud tam nemá dokonce nehomologované H4 90/100W). To optočlen nedá.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 19 Mar 2024, 18:13
od používateľa miroja
balu napísal:
19 Mar 2024, 07:12
Kontaktama teče 10A (2xH4 55/60W....
A mozno aj 20A ak je to stary, poctivy trabant s palubnou sietou 6V.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 19 Mar 2024, 20:01
od používateľa balu
Tak on starý poctivý dvoutaktní Trabant 601 se od roku 1984 vyráběl ve 12V verzi. Čtyřtakt přišel až v roce 1990.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 20 Mar 2024, 10:09
od používateľa villiam
Starý poctivý trabant do roku 1979 mal nozny prepínač tlmené/diaľkové

Skúsim to zapojenie od danyka s dvoma antiparalelnymi mosfetmi a dám vedieť ako to funguje

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 24 Mar 2024, 18:35
od používateľa villiam
To zapojenie od danyka, kde som nahradil tlačidlo dvoma antiseriovo zapojenými mosfetmi nefungovalo, tak som začal hľadať niečo s 4017 a našiel som toto: https://ar.pinterest.com/pin/435864070208407995/
Chcem sa opýtať skúsenejších či je táto schéma funkčná a či je potrebené nejak odfiltrovať rušenie a napäťové špičky v elektroinštalácii, ak áno tak ako?
Ďakujem

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 24 Mar 2024, 20:24
od používateľa mr.dred
ten spínač síce funguje v tomto zapojení, ale treba tam aj "nejaký kondenzátor" aby to neblo..na to odfiltrovanie zákmitov...

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 24 Mar 2024, 20:54
od používateľa villiam
Takto to môže byť? Bude stačiť 100nF? A ešte by som dal jeden kondenzátor 100uF/25V medzi +12 a GND.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 26 Mar 2024, 09:49
od používateľa ferrari10
Ak chceš mám dodávateľa cena 10,00€ plus pošta.
enigma napísal:
10 Mar 2024, 21:36
zdravím osadenstvo

vedel by mi niekto prezradiť , kde v BA sa dá zohnať spájkovacie pero k stanici ZD 931 / 937?
alebo stačí aj samotné výhrevné teleso .... 4 vývodové , 24V /48W
ďakujem

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 27 Mar 2024, 11:09
od používateľa remusator
Ahoj,

vedel by niekto poradiť ako čo najlepšie očistiť kontakty v puzdre na batérie (bezdrótový telefón) od "oxidácie", resp. elektrolytu? V telefóne sa používajú NiMh články.


Do zariadenia idú 2 baterky, takže sú tam 4 kontaktné pliešky. 3 sú pekné lesklé, 1 záporný pól je akoby taký matný, s bielym/flakatým povlakom, pokrytím. Skúšal som to čistiť 99% ipou, vatovou paličkou, tvrdou zubnou kefkou. Zatiaľ bezúspešne.

Niekedy v minulosti na záporný pól zrejme vytieklo trocha elektrolytu z NiMh článku. Neviem, či som to vtedy nedostatočne očistil - každopádne dnes mi nejde telefón zapnúť. Najprv som podozrieval baterky, čo som rýchlo vylúčil výmenou z iného slúchadla - tie čo inde idú a ukazujú plné nabitie, v tomto slúchadle pípajú vybité.
So starými batériami to nejde ani zapnúť. Aj keď kapacitu vyzerá, že stále majú - aj prúd vedia dať v nabíjačke (vybíjačke) 350 mA, viac neviem otestovať. Batérie sú teda vylúčené, mám nové - funkčné pre testovanie.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 27 Mar 2024, 11:35
od používateľa kapor
Skúsil by som asi pozrieť, kam to až zatieklo. Len kontakt batérie to asi nebude.

Re: ZBYTOČNÉ OTÁZKY VŠETKÉHO DRUHU 12

Napísané: 27 Mar 2024, 11:45
od používateľa remusator
Ahoj kapor,
zatečené to nie je. Po tom, čo sa mi telefón (tentokrát) vypol som to otvoril a baterky netiekli, krásne čisté.
Skôr si myslím, že samotný pliešok degradoval - je taký "ošedený", ako by som ho nechal niekde na vlhkosti - ale nie je ohrdzavený, je to taký šedobiely povlak.