Kombo Fender Champ Amp 5F1
Napísané: 07 Júl 2019, 14:45
Po postavení tweed deluxe a zistení, že je pre moje potreby stále príliš silné som chcel postaviť ďalšie menšie kombo Fender Champ. Na toto kombo som sa chystal veľa rokov a nejako som sa nikdy nevedel odhodlať, no konečne na neho došlo. Stále ma odrádzal príliš nízky výkon a maličká bednička, ale po postavení som sám veľmi prekvapený jeho zvukom, o tom až na koniec
Prvotná myšlienka bola postaviť klasické koženkové kombo, lenže takých už mám dosť a tak mi napadlo, že už keď je to také maličké tak nech to je niečo špeciálne, výnimočné, čo nikde nie je. Preto som sa rozhodol postaviť veľmi starú repliku z 50-60 tych rokov. V kôlni u rodičov som našiel pozostatky 70 ročnej laťovky po zosnulej babke zo starej skrine, takže som zohnal aj autentický materiál poplatný dobe Najprv mi to pripadalo ako skvelý nápad, ale je to asi ten najhorší materiál s akým som kedy pracoval a nikomu nedoporučujem z toho čokoľvek stavať štiepi sa, blbo sa lepí, pretože pri spájaní natupo sa nezlepí celá doska, ale len vrchná dýha laťovky a teda spoj je totálne na nič. Spájať cez hrebeň bolo cez moje technické a psychické možnosti, tak som to husto nakolíkoval dokopy. (asi každé 2cm je kolík). Stena pre reproduktor a zadné kryty, som už vyrobil z brezovej preglejky. Aby som zachoval retro vzhľad a vyzdvihol starobu dreva, celé som ho namoril do tmavo hnedej a potom nalakoval polomatným disperzným lakom. Predná sieťka pre reproduktor je originál vintage fender a je už akoby stará zožltnutá od výroby. Pre úplnú dokonalosť som dodal aj retro fender logo. Ako čerešničku na torte som si ešte vyrobil aj starý výrobný štítok - normálny papier poliatý kávou a upečený v rúre, ten som potom nalepil do vnútra komba. Jediná vec ktorá identifikuje kombo ako "moderný" stroj je rok na štítku (2019) a tiež vnútorná elektronika.
Chassis pre zosilnovač ako aj všetky hore uvedené "gitarové veci" som nakúpil z tube-town. Aj napriek tomu, že je celá bednička veľmi retro, tak som použil zapojenie elektroniky cez DPS a nie point-to-point. Nemám rád point-to-point, nepáči sa mi z viacerých dôvodov, a tak aj napriek schématickej jednoduchosti som použil DPS kde je všetko veľmi úhľadne zapojené, vrátane poistiek a všetkého čo treba. Ak by niekto mal náhodou záujem o DPS je priložená v prílohe, a schéma zapojenia je ľahko dohľadateľná na internete, alebo tu:
https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... -Rev-B.pdf
Pre dlhšiu životnosť a nesmrteľnosť zosilňovača, a tiež pre jeho originalitu, som spravil oproti starému originálu niekoľko úprav:
- do série s vákuovou diódou som zapojil do série aj rýchle lavínové diódy
- použil som trochu vyššie filtračné kapacity u anodových elytov, čo pomohlo úplne odstrániť akýkoľvek brum (všetky tri sú 22uF, čo je stále v rámci bezpečnosti 5Y3)
- namiesto poistkového púzdra na prednom paneli som osadil normálny sieťový vypínač, lebo pôvodný zosilňovač ma vypínač integrovaný v potenciometri čo je veľmi nešťastné riešenie, a tak som hlavné poistkové púzdro dal zo zadu na chassis. Aby sedel popis na chassis, musím ešte premazať popisky na paneli, len nemám doma akurát acetón a odlakovačom na nechty to neide dole.
- použil som veľký 24mm potenciometer
- použil som najmenší možný rozmer komba (ešte o kúsok menší ako originál) a osadil "veľký" 8" reproduktor celestion. Plánoval som použiť skvelý 10" greenback, ten by sa tam už ale nevošiel a bednička by musela byť výrazne väčšia. Rozmer môjho komba je 33x30x17cm a reproduktor tam vošiel len tak tak dokonca je tam tak málo miesta, že som musel reproduktor trochu nezmyselne pootočiť lebo výstupné trafko na chassis nemalo miesto kvôli konektorom na reproduktore
Ešte nejaké elektrické podrobnosti... výstupné trafko je Hammond určené pre tento fender zosilňovač a má Ra s odbočkami pre 8k, 5k a sekundárne Rz=3.2R. Napájacie napätie zdroja bez zaťaženia, vyletí na zhruba 450-460V. Zdroj je ale hneď po zapnutí zaťažený a tak toto napätie aj bezprostredne po zapnutí málo kedy prekročí 420V. V záťaži a po nahriatí elektróniek je na anóde 6V6-tky 360V, na odpore 470R v katóde je úbytok necelých 20V, čo odpovedá strate zhruba 14,5W pri rozpočítaní straty na G2 a Anódu dokopy, to je presne na hranici katalógových údajov tej elektrónky. Je to asi na ňu ale fakt veľa, pretože v úplnej tme vidno ako sa jemne červená anóda.
Skúšal som pre zaujímavosť osadiť aj väčšiu zvyšnú 6P3S čo som našiel v zásobách a mám pocit že s ňou to hrá ešte trochu krajšie. Tečie ňou ale vyšší prúd pri nižšom napätí, takže by bolo vhodné prehodiť aj odbočku trafka na 5k a asi by bol možno aj trošičku vyšší výkon, ten ale nie je potrebný. Možno s týmto ešte trochu polaborujem podľa nálady, ale asi tam nechám pôvodnú 6V6. Ešte som zabudol napísať že vstupná elektrónka je 12AX7 tung-sol v tieniacej krytke pre čo najlepšie eliminovanie rušenia.
S kombom som veľmi spokojný a má neuveriteľne pekný a jemný zvuk, je veľmi maličké a ľahko prenosné, som prekvapený ako dobre si kombo rozumie s externými efektami a skresľovacími krabičkami. Až keď som ho párkrát vyskúšal, tak som konečne pochopil prečo sa práve toto kombo používa tak často v nahrávacích štúdiach...
Prvotná myšlienka bola postaviť klasické koženkové kombo, lenže takých už mám dosť a tak mi napadlo, že už keď je to také maličké tak nech to je niečo špeciálne, výnimočné, čo nikde nie je. Preto som sa rozhodol postaviť veľmi starú repliku z 50-60 tych rokov. V kôlni u rodičov som našiel pozostatky 70 ročnej laťovky po zosnulej babke zo starej skrine, takže som zohnal aj autentický materiál poplatný dobe Najprv mi to pripadalo ako skvelý nápad, ale je to asi ten najhorší materiál s akým som kedy pracoval a nikomu nedoporučujem z toho čokoľvek stavať štiepi sa, blbo sa lepí, pretože pri spájaní natupo sa nezlepí celá doska, ale len vrchná dýha laťovky a teda spoj je totálne na nič. Spájať cez hrebeň bolo cez moje technické a psychické možnosti, tak som to husto nakolíkoval dokopy. (asi každé 2cm je kolík). Stena pre reproduktor a zadné kryty, som už vyrobil z brezovej preglejky. Aby som zachoval retro vzhľad a vyzdvihol starobu dreva, celé som ho namoril do tmavo hnedej a potom nalakoval polomatným disperzným lakom. Predná sieťka pre reproduktor je originál vintage fender a je už akoby stará zožltnutá od výroby. Pre úplnú dokonalosť som dodal aj retro fender logo. Ako čerešničku na torte som si ešte vyrobil aj starý výrobný štítok - normálny papier poliatý kávou a upečený v rúre, ten som potom nalepil do vnútra komba. Jediná vec ktorá identifikuje kombo ako "moderný" stroj je rok na štítku (2019) a tiež vnútorná elektronika.
Chassis pre zosilnovač ako aj všetky hore uvedené "gitarové veci" som nakúpil z tube-town. Aj napriek tomu, že je celá bednička veľmi retro, tak som použil zapojenie elektroniky cez DPS a nie point-to-point. Nemám rád point-to-point, nepáči sa mi z viacerých dôvodov, a tak aj napriek schématickej jednoduchosti som použil DPS kde je všetko veľmi úhľadne zapojené, vrátane poistiek a všetkého čo treba. Ak by niekto mal náhodou záujem o DPS je priložená v prílohe, a schéma zapojenia je ľahko dohľadateľná na internete, alebo tu:
https://www.thetubestore.com/lib/thetub ... -Rev-B.pdf
Pre dlhšiu životnosť a nesmrteľnosť zosilňovača, a tiež pre jeho originalitu, som spravil oproti starému originálu niekoľko úprav:
- do série s vákuovou diódou som zapojil do série aj rýchle lavínové diódy
- použil som trochu vyššie filtračné kapacity u anodových elytov, čo pomohlo úplne odstrániť akýkoľvek brum (všetky tri sú 22uF, čo je stále v rámci bezpečnosti 5Y3)
- namiesto poistkového púzdra na prednom paneli som osadil normálny sieťový vypínač, lebo pôvodný zosilňovač ma vypínač integrovaný v potenciometri čo je veľmi nešťastné riešenie, a tak som hlavné poistkové púzdro dal zo zadu na chassis. Aby sedel popis na chassis, musím ešte premazať popisky na paneli, len nemám doma akurát acetón a odlakovačom na nechty to neide dole.
- použil som veľký 24mm potenciometer
- použil som najmenší možný rozmer komba (ešte o kúsok menší ako originál) a osadil "veľký" 8" reproduktor celestion. Plánoval som použiť skvelý 10" greenback, ten by sa tam už ale nevošiel a bednička by musela byť výrazne väčšia. Rozmer môjho komba je 33x30x17cm a reproduktor tam vošiel len tak tak dokonca je tam tak málo miesta, že som musel reproduktor trochu nezmyselne pootočiť lebo výstupné trafko na chassis nemalo miesto kvôli konektorom na reproduktore
Ešte nejaké elektrické podrobnosti... výstupné trafko je Hammond určené pre tento fender zosilňovač a má Ra s odbočkami pre 8k, 5k a sekundárne Rz=3.2R. Napájacie napätie zdroja bez zaťaženia, vyletí na zhruba 450-460V. Zdroj je ale hneď po zapnutí zaťažený a tak toto napätie aj bezprostredne po zapnutí málo kedy prekročí 420V. V záťaži a po nahriatí elektróniek je na anóde 6V6-tky 360V, na odpore 470R v katóde je úbytok necelých 20V, čo odpovedá strate zhruba 14,5W pri rozpočítaní straty na G2 a Anódu dokopy, to je presne na hranici katalógových údajov tej elektrónky. Je to asi na ňu ale fakt veľa, pretože v úplnej tme vidno ako sa jemne červená anóda.
Skúšal som pre zaujímavosť osadiť aj väčšiu zvyšnú 6P3S čo som našiel v zásobách a mám pocit že s ňou to hrá ešte trochu krajšie. Tečie ňou ale vyšší prúd pri nižšom napätí, takže by bolo vhodné prehodiť aj odbočku trafka na 5k a asi by bol možno aj trošičku vyšší výkon, ten ale nie je potrebný. Možno s týmto ešte trochu polaborujem podľa nálady, ale asi tam nechám pôvodnú 6V6. Ešte som zabudol napísať že vstupná elektrónka je 12AX7 tung-sol v tieniacej krytke pre čo najlepšie eliminovanie rušenia.
S kombom som veľmi spokojný a má neuveriteľne pekný a jemný zvuk, je veľmi maličké a ľahko prenosné, som prekvapený ako dobre si kombo rozumie s externými efektami a skresľovacími krabičkami. Až keď som ho párkrát vyskúšal, tak som konečne pochopil prečo sa práve toto kombo používa tak často v nahrávacích štúdiach...