Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Môj výrobok - MINI

Moderátori: psichac, Moderátori

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 30 Máj 2014, 23:12

Keďže som zastánca LED a rád vylepšujem veci hlavne na aute, rozhodol som sa pre malé úpravy. Viem že mnohé z mojich obvodov by sa dali vylepšiť a zjednodušiť, vaše postrehy si rád vypočujem, som ale stále len začiatočník a učím sa na svojích praktických skúsenostiach, preto si prosím nerobte zo mňa šediny :D

Prioritou bolo využiť šuflíkové zásoby, ináč by 90% súčiastok bolo SMD. Fotky sú pridané chronologicky ako sú tu popisy. Dosky si robím sám, tlačím na obyčajnej šmejďáckej HP tlačiarni a preto to aj tak vyzerá. Zatiaľ však postačuje. Dosky nakoniec lakujem fluxom v spreji ale nanášam štetcom aby nebolo od toho všetko.

Prvý pán na holenie bolo automatické spínanie svetiel. Obvody ktoré som našiel boli príliš zložité alebo trpeli tým čo mi tak vadilo - napätia na relé stúpalo tak ako sa nabíjal kondenzátor. Chcel som niečo čo toto minimalizuje a zopne aspoň takmer skokovo, preto som ti navrhol tento jednoduchý obvod ktorý splnil očakávania, jediné sklamanie je z relátka ktoré je ákési nepodarené - spína sa až od 12,3V a pod túto hodnotu vôbec. Funkcia je snáď každému jasná, TR1 je spínany štartovacím ginálom a TR2 je po nabití kondu na určitú úroveň skokovo zopnutý a spína aj relé. Každopádne dôležité je že po naštartovaní je napätie 14,6V čo je spoľahlivé že sa zopne, čas som odporom nadimenzoval na 7-8s. Budúci týždeň kúpim krabičku do ktorej to dám. a doložím aj foto hotového.

Druhý obvod je svetlo v kufri. Celková filozofia bola prerobiť svetlo nedeštruktívnym spôsobom, preto je napájanie zásuvným konektorom a celá dosta je usadená v svetle na mäkkej a silne lepiacej obojstranne gumenej páske. Svietilo ako za dušičky a v šuflíku som mal pekné LED-ky z DX.com, svietivosť je cca 10lm čiže dokopy majú asi 120lm, svetla to robí dosť. Napájané sú prúdovým zdrojom z BC337 a BD241 - ten topí a preto je veľký a umiestnený naležato. Má pod sebou teplovodivú pastu a spravil som aj nejaké medené teplovodivé plochy. Dosť ma prekvapilo že pri stolovom zapojení ala vrabčie hniezdo topil práve on a to tak že po minúte mal asi 40 stupňov, dióda sotva 30. Takto keď majú aj diódy pod sebou teplovodivú pastu pre lepší odvod tepla, je po 3 minútach svietenia pri 14V teplota diód zvrchu asi 30-40 stupňov a z dola (na doske) 40-50. Tranzistor má zhora možno 20-30 a zdola okolo 30. Je preto dobré hlavne pre LEDky že som použil pastu, asi by im bolo dosť teplo hoci to svetlo ide tak maximálne minútu ( kým je kufor otvorený ) doska to teda dostatočne chladí. Zásuvný konektor má 4 usmerňovačky ako blbuvzdornú poistku (aj proti mne samému). Celkovo teda obvod hodnotím ako dimenzovaný na krátke svietenie, kedže hoci vydrží svietiť aj pol hodinu bez extrémneho hriatia, stačí to takto. Hotové a osadené , na fotke je aj ukážka ako silno svieti.

Tretie svetielko je skelet svetla ktorý som našiel v šuflíku, páči sa mi že je malé a hliníkové čiže odolné a šikovné. Napájanie jednej LED je riešené rovnako ako v predošlej schéme, iba s nájdencami v SMD prevedení. Čo šuflík dal, je 2x BC818 a dva adekvátne odpory. Napájanie je 160mAh lítiovou batériou. Prúdový odber jednej tejto LED je 50mA (maximálny je 55mA) takže to posvieti dlho. batéria stála 1,5€ z hobbyking-u. Raz do roka skontrolujem napätie a prípadne nabijem, za tú cenu nejdem robiť baterke drahoty. Tlačítko som si vysústružil na modelárskej vŕtačke z odliateho polyuretánu Axson F18 zafarbeného čierno. Nepodarilo sa až tak ale postačí. Ešte vysústružím uloženie LED a odlejem zasklenie z priesvitnej živice.
Prílohy
schéma pre automat svetiel
schéma pre automat svetiel
automat svetiel
automat svetiel
automat svetiel
automat svetiel
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
svetlo do kufra
lampa na kľúče
lampa na kľúče
lampa na kľúče
lampa na kľúče
0
Naposledy upravil/-a pixel123 v 30 Máj 2014, 23:23, upravené celkom 1 krát.

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 30 Máj 2014, 23:19

Na záver by som chcel venovať špeciálnu pozornosť zásuvnému konektoru v kufrovom svetle, keďže tam som použil vyrobené prekovy. Verím že niekomu to padne na úžitok, výsledok ma príjemne prekvapil, preto dám aj návod ktorý je fotodokumentovaný. Používam mosadzné alebo medené trubky určené modelárom, tieto sú konkrétne 0,8mm (vnútro 0,5mm). Odseknem asi o 0,5mm viac než hrúbka dosky a zasuniem dnu, odpichovátkom potom krúživím pohybom a tlakom pretlačím zális vzniknutý krájaním , potom použijem upravený nástavec do šrobováka (stačí čokoľvek tvrdé a takého tvaru). Finta je v tom mať od začiatku dosku na tvrdom podklade a teraz, týmto prípravkom zatlačím silnejšie na prekov, potom s asi polovičnou silou otáčam ako keď šróbujem. Tu pozor pretože ak budete šróbovať rovnako silno ako zatlačíte, strháte zális prekovu. Prípadne zopakujem a ako finiš ten prekov zabrúsim zhora, ale len toľko koľko je nutné. Výsledkom je pekný prekov ktorý po nejakom cviku nezaberie veľa času ani námahy. Doska ako taká mi vyšla škaredo ale nebolo to kritické keďže som vedel ako bude dokončená, myslím že to nevyzerá zle.
Prílohy
jeden hotový, druhý len useknutý a zasunutý
jeden hotový, druhý len useknutý a zasunutý
odpichovanie
odpichovanie
po odpichovaní
po odpichovaní
pretláčanie
pretláčanie
po pretláčaní (ten vľavo, ešte nezabrúsený)
po pretláčaní (ten vľavo, ešte nezabrúsený)
zaspájkované aj s medeným plechom ako kontaktnými plôškami
zaspájkované aj s medeným plechom ako kontaktnými plôškami
0

Používateľov profilový obrázok
Milos66
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 4728
Dátum registrácie: 28 Sep 2013, 11:31
Bydlisko: Turčianska kotlina
Vek: 57

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa Milos66 » 31 Máj 2014, 06:55

Takto to má vyzerať, keď sa chlapi hrajú a nehnevajú po krčmách a pod. :supz:
0
PC = Foobar2k = TEAC UD-H01 = Willi HA v.2.1 = Beyerdynamic T1 2g.
Gramo Rega Planar 3 = Audio-technica AT440Mlb = Actidamp MK3 v.2 = AKAI AM59 = Shan Aztec 100
The Mandalorian fan

Používateľov profilový obrázok
5ko
Power user
Power user
Príspevky: 10166
Dátum registrácie: 18 Feb 2010, 00:00
Vek: 68

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa 5ko » 05 Jún 2014, 14:20

Na starých cuprexcartových plošákoch sa používali namiesto konektorov mosadzné letovacie očká,ktoré sa dali takto prinitovať do otvoru ,ale aj duté nity,presne ako si ich vyrobil ty,akurát boli hotové a stačilo ich na druhej strane kirnerom rozklepnúť.Ešte ich mám niekde v šuplíku zopár.
Ale pochvala ti patrí- vynašiel si sa .
0
Lenivosť je matka pokroku.Lenivý človek rozmýšla,ako by si robotu uľahčil a tak niečo vynájde.
Ku každému čínskemu výrobku by mali pribaliť jedného číňana, aby som ho mohol nakopať do ....,ked sa to pokazí.

Používateľov profilový obrázok
Gavin Milarrr
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2533
Dátum registrácie: 06 Okt 2008, 00:00
Bydlisko: Liberec
Vek: 47

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa Gavin Milarrr » 05 Jún 2014, 14:45

Mosazné nýty 2x2,5 se dají koupit ve velkoprodejnách spojovacího materiálu. Killich je sice nemá v nabídce, ale na požádání do týdne zajistí, pokud jich vezmete aspoň 500, ale lépe 1000 kusů.
0
Taky vás štve debilita a sopláctví? Na http://efis.tul.cz/forum běží experimentální odblbené fórum.

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa breta1 » 05 Jún 2014, 17:02

pixel123
Máš jistotu, že to schema pro spínání světel jsi namaloval správně?
Můžeš doplnit hodnoty odporů, tečky ve spojích a popsat, jak to funguje?
Nevadí, že to relé, u kterého musíš šetřit s napětím, je připojeno přes dva tyristory s poměrně velkým úbytkem napětí?
Co to je za autorelé - mi spínají tato relé už při 7 až 8V.
0

Používateľov profilový obrázok
genius3258
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 809
Dátum registrácie: 10 Aug 2010, 00:00
Bydlisko: Ružomberok
Vek: 26

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa genius3258 » 05 Jún 2014, 17:41

to relé je na 24v
0
Run it, break it, fix it, love it :)

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 06 Jún 2014, 23:25

@5ko - za pochvalu ďakujem, ono mám tie nity aj ja , "to je ono" sa volajú :D ale zámerne som si chcel za prvé vyskúšať úplne vlastnú výrobu nitov a za druhé som menšie nemal a tieto veľké by mi tam prišli dosť nevzhľadné, preto som použil 0,8 trubku.

@breta1 máš recht, táto pôvodná schéma mala muchy ako to že to išlo zbytočne cez dna tyristory a relé spínalo + a druhý kontakt. Pridávam novú schému kde je to už správne, sú tam aj hodnoty. Funkcia si myslím že je jasná ale popíšem ju teda - svorka 4 je + napájania. Po zapnutí kľúča v aute do polohy 1 sa iba privedie napätie pred anódy tyristorov a nič sa zatiaľ nedeje. Po naštartovaní príde signál do svorky 6, cez predradný odpor R2 sa zopne prvý tyristor TR1 ktorý zostane zapnutý pretože ním tečie dostatočný prúd odoberaný odporom R3 a kondenzátorom C1 nabíjaným cez R1. TR2 ostáva v nezopnutom stave, až po cca 6-7 sekundách nabíjania kapacity sa cez predradný odpor R4 jeho "Gate" začne rýchlo exponenciálne otvárať čím zopne relé. Po vypnutí kľúča a odpojení napájania dióda D1 "obíde" R1 a vybije C1 odporom R3 omnoho rýchlejšie ako by sa vybíjal cez R1, je to kvôli zachovaniu oneskorenia zopnutia v prípade, že vypnem motor a za pár sekúnd hneď štartujem.

@genius3258 má pravdu, objednával som 12V relé a keďže menšími písmenkami je uvedených 14V, bol som v tom že je to autorelé na 12 , resp. 14V. Až teraz som vôbec postrehol to "malé" číslo 24 :twisted: reklamáciu mi už neuznajú ale čert ber, nabudúce si dám väčší pozor čo mi pošlú.
Prílohy
opravená schéma
opravená schéma
0

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa breta1 » 07 Jún 2014, 09:44

Jaký supercitlivý tyristor TR2 prosím používáš?
S tou velikostí odporu R3 150k je to asi na kritické hranici pro jeho otevření (navíc verzus okolní teplota).
0

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 07 Jún 2014, 13:04

@breta1 obidva sú P0102. neviem či sú zrovna supercitlivé ale TR2 sa otvára ešte pred dosiahnutím úplného nabitia C1 aj pri 12V napájaní. Treba brať v úvahu aj to že keď TR2 začne otvárať, trochu prúdu mu podá aj C1 (ak trepem opravte ma)... ale keby aj nie tak Igt je min 1uA a pri danom odpore je to cez 100uA. Takže kde je problém ? :D
http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 0102.shtml
0

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa breta1 » 07 Jún 2014, 13:27

Mrzelo by mě, kdybys bral ty moje připomínky jako nějaké rýpání, chci jen ukázat na možné problémy s tvým zapojením.
Netvrdím, že ti to nefunguje, ale problém tady může být.
Když se podíváš do datašítu PT102, zjistíš, že některý kus může mít citlivost Ig na hranici, a to 200uA, a tam by mohl být problém.
Z tvých 12V se na prvním tyristoru ztratí 1V, takže proud do G bude 11/150 000=73uA, což je méně než 200uA.
Navíc z dalšího grafu zjistíš, že pro nízké teploty (třeba mínus 10 st.) bude ten potřebný proud asi 3 až 4 krát větší.
Takže si myslím, že když někdo natrefí na tyristor PT102, kde je ta hranice Ig vyšší, může být problém.
Možná by bylo lepší ten odpor zmenšit a ve stejném poměru zvětšit elyt.
0

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 07 Jún 2014, 13:42

@breta1 neberiem ich ako rýpanie keď píšeš ako teraz - priamo k veci. Za prvé musím poopraviť datasheet lebo som poslal trochu iný, zabudol som na koncové označenie Tyristoru . Vlastnosti sú ale skoro rovnaké takže to ostáva .

http://www.datasheetcatalog.com/datashe ... 02DA.shtml

Teraz k veci - uvažuj reálne, po štarte býva napätie nie menej než 14V a v poopravenej schéme má TR2 priame napájanie , nie cez TR1 takže úbytok tam nieje. Prúd je teda 93uA. Teraz sa mi ešte vyjadri k tomu či uvažujem správne o tom že aj z C1 pôjde nejaký prúd pri otváraní. Vyskúšam dať obvod do mrazničky a potom ho spustiť. Ale uvažujem o zámene relátka a to by som už zamenil aj kond s odporom.
0

pixel123
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 592
Dátum registrácie: 30 Jún 2009, 00:00
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa pixel123 » 07 Jún 2014, 14:22

@breta1 skúsil som to dať do mrazničky na 10 minút a čas zopnutia sa predĺžil na 20s ale aj tak zopne, 3x som skúsil.
0

breta1
Power user
Power user
Príspevky: 9330
Dátum registrácie: 06 Feb 2009, 00:00
Bydlisko: brno

Re: Budiš svetlo v aute a na klúčoch !

Príspevok od používateľa breta1 » 07 Jún 2014, 21:26

"či uvažujem správne o tom že aj z C1 pôjde nejaký prúd pri otváraní"

Ten C1 nemůže dodávat nějaký dodatečný proud do G, ten proud do G je dán jen a jen velikostí odporu R1
0

Napísať odpoveď
  • Podobné témy
    Odpovedí
    Zobrazení
    Posledný príspevok