jazzym napísal:Vačšinou su každe basove reproduktory vhodne pre uzavretu ozvučnicu .. skor naopak by mohol byť problem .. som toho nazoru ..
Jak se to vezme. Každý reprák se dá strčit do uzavřené ozvučnice, ale nemusí to být zrovna efektivní v případě, že má reproduktor parametry do jiných typů ozvučnic. Někdy se to dá třeba srovnat ekvalizací nebo se smířit s neadekvátním poklesem na nízkých kmitočtech. někdy to skutečně nevadí. Třeba pokud dopředu víme že reproduktor bude v satelitech, které budou vždy provozovány se subwooferem. To však udávám pouze jako výjimku, jinak je vždy výhodnější použít reproduktor v takové ozvučnici, pro kterou má vhodné parametry. Když nepočítáme různý levný průjem kdoví odkud, tak větší část rozumné světové produkce basových reproduktorů v oblasti HiFi se hodí spíše do bassreflexové ozvučnice. Toto však není pravidlo, pouze letmý náhled na tržní situaci.
jazzym napísal:Už dosť dlho nosim myšlienku na stavbu reprosustav, medzitym som už povyrabal rozne ine bedničky gitarove a subwooferove, tak zhruba viem ake problemy ma čakaju
To je právě chybný předpoklad. Pokud to se zvukem myslíš vážně tak problematika reproduktorových soustav pro věrnou reprodukci je někde totálně jinde než znalosti potřebné k návrhu nějakého subwooferu nebo bedny ke kytaře. A to mluvím o fundovaném návrhu, nikoliv o konstrukci od oka nebo slepě okopírovaný návrh na "subwoofer" někde na netu. Vůbec nemáš tuchu do jakého srovnání si se to pustil, je to úplně totálně jiný level a to už i u obyčejného dvoupásma. Bavíme se o seriozním projektu, nikoliv o krabicích od bot z akce v Tescu.
jazzym napísal:Rozmery ozvučnic vačšinou udáva vyrobca reproduktoru aspon ten SAL mal udavane minimalne rozmery . (kolko priestoru potrebuje za sebou a okolo seba).
Většina výrobců neudává vhodný pracovní objem a případně ladění. Existují sice určité výjimky, ale spíš je to k vidění u některých basáků určených do auta, kde k tomu výrobce přihodí nějaký mnohdy pochybný návrh laděný na hrb. Čest výjimkám. Slušní výrobci vak běžně zveřejňují sadu TS parametrů, které si může zájemce hodit to jeho oblíbeného simulačního programu a s určitou znalostí a citem si nasimulovat vhodnou ozvučnici vhodnou pro svůj projekt. SAL není výjimkou a sady parametrů skutečně udává. Jestli udává i doporučené objemy a ladění nevím - nezkoumal jsem to, každopádně by bylo záhodno to prověřit simulací.
jazzym napísal:Maximalne rozmery su v pripade uzavretej ozvučnice takmer nekonečne..relativne ..
Další špatný předpoklad. Ozvučnici sice můžeš udělat libovolně velikou, ale opět ne pokud chceš dosáhnout nějakého rozumného výsledku. V malé ozvučnici nevyužiješ potenciál reproduktoru naplno, jelikož nebude schopenn vyzářit dostatečně nízké frekvence, případně udělá ještě hrb na frekvencích vyšších, ve velké ozvučnici není zase membrána dostatečně tlumena vzduchem uvnitř bedny, zvyšuje se výchylka a mnohem rychleji překročíš maximální dovolenou výchylku. Současně se to negativně podepíše na zvuku, kdy sice reprák bude reprodukovat o něco více nízkých frekvencí, ale za cenu rozblemcaného zvuku (jak řekl jeden nejmenovaný umělec jako když házíš hovnem o stanové plátno). Žádný pevný kontrolovaný zvuk. Prostě tak reprák nutíš k něčemu, co ti rozumně není schopen dát. I to je jeden z důvodů, proč se ozvučnice simulují. Pokud se jedná o vyšší typy ozvučnic (od bassreflexové výše) tak tam mohou vzniknout ještě mnohem divočejší situace, jelikož do hry vstupuje další proměnná. Nechápu ale proč nad tím bádat když je to něco, co se dá během 10-15minut vyřešit v simulátoru a to včetně zadání vstupních údajů.
jazzym napísal:Prave v tom je čaro navrhovania reprosustav
Vůbec ne! To je jen malá část návrhu - součást přípravných prací. To nejdůležitější a opravdové jádro projektu je návrh reproduktorové výhybky, která spojí jednotlivé nesourodé části v jeden harmonický celek, který je schopen správně plnit svou funkci. Výhybka je srdcem a mozkem bedny, alfa a omega všeho. Bez ní není života.
jazzym napísal:Mám už vypracovanu technologiu tesnenia stien-dosiek ..
hovorim tomu tavna pištolka a more tavných tyčiniek .
Zbytečné, komplikované a drahé. Stačí lžíce zředěného disperzního lepidla, které naliješ do spár. Nicméně dopbže udělaná bedna je těsná už od výroby (spoje slepované lepením) a bez tohoto.
jazzym napísal:standardne reproduktory .. by som nazval take ktore sa vyrobca snaži spraviť s čo najrovnejšou frekvenčnou charakteristikou pričom zachovava stale dobru citlivosť.
Ne vždy výrobce může zajistit zcela rovnou charakteristiku, někdy to použitá technologie prostě neumožňuje. příkladem budiž break-upy tvrdých membrán, cavity resonance u některých typů výškáčů atd, atd. Tyto věci pak musí řešit výhybka. Také ne vždy musí být rovný průběh vyzařovací charakteristiky ten nejvhodnější. Někdy se dokonce zcela úmyslně dělají na charakteristice samotného reproduktoru hrby třeba pomocí zvukovodů, jelikož to pak přináší určité výhody. Jdou pak třeba dělat věci, které by jinak nešly. Rovnost vyzařované charakteristiky také není jediným ukazatelem kvality, není problém mít reproduktor, který třeba tak hladkou charakteristiku nemá, ale po jejím ošetřením může hrát lépe než reproduktor, který je na první pohled hladký. Je ale pravda že pokud je výběr reproduktorů dobrý a nikde nic není nafest, tak rovná charakteristika usnadňuje návrh a celkovou složitost výhybky.
jazzym napísal:neviem sice zatial zohnať krivky reproduktorov SAL ake chcem kupit , ak by som ich našiel určite by som mohol podla ich priebehu určit aká by bola najvhodnejšia deliaca frekvencia strmosť a potom si vyhybku dať navrhnuť (vyrobiť). (ked to nebude dobre takto.
Slušný výrobce samozřejmě křivky udává, ale i u velmi seriozních výrobců je třeba je brát jako orientační při výběru reproduktorů, na návrh seriozní výhybky to totiž ani náhodou nestačí. Nezahrnují totiž směrové charakteristiky, informace o fázi ani vliv ozvučnice. Jsou i další informace, které je nutné znát k návrhu (třeba rezonanční frekvence reproduktorů) a ne všechny výrobce udává, jelikož předpokládá že je konstruktér bude znát. Spadají totiž do všeobecných vědomostí, které by konstruktér měl mít. Proto je správný postup podle všech známých informací a požadavků vybrat vhodné reproduktory, o kterých víme že to bude bez problému fungovat, pro ně navrhnout optimální ozvučnici a následně se vše musí změřit. Teprve z takto naměřených dat lze seriozně navrhnout výhybku. Částečně z tohoto a částečně z předchozího teoretického rozboru, případně i praktických zkušeností se navrhuje mimochodem i strmost výhybky a průběh jejích filtrů. U vysoce jakostních projektů se to ještě dělá tak že se reproduktory předem nechají rozehrát a probíhá ještě následující dolaďování. To není nic speciálního, to je prostě normální seriozní postup u zcela libovolných beden, které mají být co k čemu, nikoliv výsada studiových monitorů! Jakmile cokoliv z to ošidíš tak se to na výsledku drasticky projeví. V podstatě tím zcela deklasuješ možnosti, které použité reproduktory poskytují.
jazzym napísal:No bezva, takže zvuk hodnotíš zejména z hlediska toho jak to basovalo...
to každy .. popravde nemam rad dunenie.. mal som par bedničiek z nepodarenym otvorom , daroval som ich ,.. dnes sa už moc nevyskytuju bedne bez otvoru .. čo ma prave vedie k tejto stavbe.
Tomu se říká bassreflexový nátrubek. Ten z principu není příčinou špatného zvuku, tou je jeho špatné použití, často v kombinaci s nevhodnými reproduktory a/nebo nevhodnou výhybkou. Jinak řečeno nepromyšlený návrh, který není zaměřený na kvalitu. Neznamená to tedy že uzavřená ozvučnice je lepší, znamená to jen že to dohromady neladí. Je to stejné jako klavír - můžeš mít ten nejlepší klavír na světě, ale pokud není naladěný tak hraje prostě naprd. Můžeš mít toho nejlepšího ladiče, ale nevhodný nástroj prostě pořádně nenaladí.
jazzym napísal:tie stare repraky hodnotim nielen podla nakreslenej frekvenčnej charakteristiky, ale aj podla zvuku a konštrukcie ..pač som ich totalne preskumal ..rozobranim.. vyškač bol fakt mizerný , oproti lacnej TVM produkcii , ktoru som mal osadenu v BSacustic bedni.
Původní výškáče jsem neměl možnost zkoumat takže nemohu hodnotit. Je fakt zejména výškáče za ty leta udělaly velký krok v před a výrazně se změnil poměr ve prospěch těch kvalitnějších, alespoň u slušných výrobců. To ale neznamená že dnes nelze koupit mnoho všelijakých křápů. Třeba v TVM se zrovna kvalitní výškáče nevyráběly, takže pokud to porovnáváš s tím... Uvědom si ale že kvalitu výšek z hodně velké míry ovlivňuje právě výhybka. I velmi kvalitní výškáč může znít nepříjemně pokud není výhybkou dobře ošetřený.
jazzym napísal:ale v čase vyroby sa naozaj tie frekvencie nad 14khz moc nevyskytovali.
A na to si přišel jak? Slušné gramofonové desky běžně, kvalitní kotoučové magnetofony taktéž.
jazzym napísal:To je možné, přesto hrály bezpochyby mnohem lépe než ten nesmysl co chceš stavět ty.
ked ich postavim uploadnem Video nahrane fotakom a uvidis ten super zvuk
Jo, podle toho tak určitě poznám jak to hraje
Fakt ti nedochází jakou volovinu si právě řekl? To je jako prohlížet si kvalitní velkoformátový obraz za svitu zápalky, to celé natočené mobilem.
jazzym napísal:si zabil ..komar
sa pytam na ten rezistor odbornikov , aky mam použit .. ked chcem dorovnať do 8ohm
1, bud pri paralelnom zapojeni dvoch 8ohm reprakov =4ohm + seriovo 4ohm rezistor.. = 8ohm
2, alebo seriovo dva 8ohm repraky =16ohm ..+ k tomu pridať paralelne 16ohm resistor = 8ohm
čital som že maju aj nejake waty , na tie nemusim hladieť?
Rezistory je možné použít v některých případech, kdy příliš nezáleží na tlumení reproduktoru elektrickou cestou. Tedy u některých střeďáků, výškáče a podobně. Je třeba ale počítat s tím že v tomto konkrétním případě by se tam propálila polovina výkonu co tam nacpeš. A to nebylo počítáno s rozdílnou citlivostí. Tam by pak byl poměr ještě horší. Basáky nelze takto tlumit a není k tomu ani důvod. Projevilo by se to značnou degradací kvality zvuku. Snažíme se naopak aby mezi reproduktorem a zesilovačem byl co nejmenší odpor. Proto se cívky vinou silným drátem a často ještě na jádře pro snížení odporu při stejné indukčnosti.
neni ti blbý smát se když nevíš čemu se vlastně směješ? Ty Geniusy jsou naprostý odpad, kde se s návrhem nikdo nezabýval. Celé je to od A do Z naprosto špatně. Já myslel že se bavíme o kvalitním ozvučení a ty tu teď do toho namontuješ. To je teda gól !! Bohužel vlastní. To je jako by ses bavil o kvalitním jídle v restauraci a pak si vytáhl hambuger co se válel tři dny v pytlíku na slunci.
No nic, jdu dělat něco užitečnějšího než tu marně ztrácet čas.