Jawa mustang zapalovanie

Ak máte problém s elektronikou v aute a motorke, alebo proste chcete do auta a motorky niečo zapojiť

Moderátori: mirosne, Moderátori

rolt
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 30 Aug 2008, 00:00

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa rolt » 09 Feb 2014, 09:25

stary muz...na starom mechanickom zapalovani chces nastavovat predzapal s presnostou 0,05mm??? :rolleyes: Sa stelujes na prveho aprila?
S tym zakryvanim karburatora oproti kanaliku,kde sa zasuva ihla,to je realita. Keby si mal trosku viac skusenosti vedel by si. Tym len oznacis za vadnu zmes.
Tak za ten placebo efekt sa platia prachy. Mal si uz niekedy rozrezany stary karburator? Odpocivaju celu zimu,alebo roky. Vo vnutri v kanalikoch sa ulozi,prilepi biely drsny povlak. Ten dostanes len ultrazvukom.
Chod do kupelne, odtoc sprchu,vodu naplno a hadicu pritlac na kanaliky a riadne ich preplachni,tak dostanes hrube necistoty von.
Dufam,ze benzin nemas stary,minulorocny.
0

Používateľov profilový obrázok
helios
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 900
Dátum registrácie: 02 Nov 2013, 11:19
Bydlisko: skoro Mauacky
Vek: 62

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa helios » 09 Feb 2014, 13:51

"Dufam,ze benzin nemas stary,minulorocny."

To je tiež veľmi dôležité. Odkedy dávajú do palív rôzne ekosračky, degraduje do nepoužiteľného stavu už behom polroka. :cry:
0

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 10 Feb 2014, 07:36

Nez sa do niekoho pustis, skus sa mrknut ako to funguje.
Toto
rolt napísal: Ak mas dobry odtrh a stale si myslis,ze je to v zapalovani,napoj namiesto cievky napr. plochu bateriu.
bys nenapisal, kebys naozaj poznal funkciu zapalovania Jawa Pionier a mal na nom nieco prakticky aj odskusane.
Pripajam schemu, snad na to prides.

Priebeh indukovaneho napatia nie je zdaleka sinusovka, skor trojuholnik a najvacsiu energiu iskry dosiahneme prave v odtrhu v uzkej spicke toho trojuholnika. Takze preto je dolezity spravny okamih rozopnutia. Ale to urcite vies.
Prílohy
schema_zapojenia.gif
0
Naposledy upravil/-a xmilos v 10 Feb 2014, 07:45, upravené celkom 2 krát.

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 10 Feb 2014, 07:39

rolt napísal:stary muz...na starom mechanickom zapalovani chces nastavovat predzapal s presnostou 0,05mm???
Uvedene je ziskane PRAXOU nekonecnym skusanim a pozorovanim, nie teoreticky od stola.

rolt napísal: Keby si mal trosku viac skusenosti vedel by si. Tym len oznacis za vadnu zmes.
Komu oznacis vadnu zmes? Ze by nakej ECU ? :--) To je vskutku perla.

Ak bys mal ty trosku skuseniosti s Pionierom vedel bys, ze akekolvek obohatenie zmesi na volnobeh by ti okamzite zahadzalo sviecku a motor by ti skapal.

Az niekedy uvidis Pioniera, daj vediet.
0
Naposledy upravil/-a xmilos v 10 Feb 2014, 08:03, upravené celkom 1 krát.

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 10 Feb 2014, 07:56

Nez to tu uzavrem kratky popis funkcie zapalovania.
Primar indukcky, kondenzator, odtrhove ramienko (OR) a napajacia cievka su original zapojene PARALELNE ( to je prekvapenie rolt :--) - chudak baterka )
V okamihu spojenia kontaktu OR a magnetov mimo napajacej cievky sa nedeje nic. Ak je vsak v cievke nieco naidukovane, OR ide do skratu.
Akonahle magnet zacina indukovat napatie do nap. cievky, toto je vdaka OR "menene" na prud zaroven mag pole v onej cievke. Toto pole posobi proti povodnemu mag. polu permanentneho magnetu. Aj vdaka tomu dost skoro slabli.
V okamihu rozpojenia kontaktu OR energia tohto mag. pola "presla" do indukcky a prdla iskra.
Pre tento princip nie je vhodne zamienat napajacie cievky!
Vdaka popisanemu principu je OR dost namahane a viac sa opaluje ako trebars v Skodovici. Kazde nastavovanie ( u mna ) ramienko von a pilnikom do leskla. Netvrdim, ze je to nutne, ked som to chcel nastavit ako som popisoval, tak ano.

Stare Jawa 555 ( este ju mam ) mali tieto napajacie cievky vacsie, konstrukcia magneta bola mohutnejsia a zapalovanie dokazalo generovat dostatocnu energiu iskry aj pri malych otackach.
Zial modernizaciou ( v Jawa 20,21 a Mustang - tusim Jawa 23 ) energia starnutim magnetov trpela a vela Pionierov pri poklese otacok skapalo vdaka chybajucej iskre a bolo nachylne na zahadzanie sviecky na volnobehu.

Riesenie prislo v zapalovani pre Babettu - vo svojej dobe moderne riesenie.
0

rolt
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 30 Aug 2008, 00:00

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa rolt » 12 Feb 2014, 12:21

Co zas mylis mladeho chalana,co sa snazi,tvojimi blbostami. Davas tu ucivo z 5 triedy ZS. Si myslis, ze nevie ako to funguje? Tie tvoje siahodlhe poucky ako sa skratuje elektrika pomocou OR. Poucky co si nasiel na internete. Mas ho za blbeho? Ak chces preskenujem ti vybrane state z 50 rokov o autach a motorkach. Zlu zmes oznacis cloveku, co je pri motorke nie RJ. Co si tym vlastne chcel povedat? Ak niekto vie dajte mi vediet. Ze presnost nastavenia na 0,05mm. Ty si schopny zadusit cloveka na dialku,som sa nevladal urehotat. Ty si schopny dat to na osciloskop. Si typ cloveka,co dokaze spravit z komara somara. Z banality mohutnost.
Jednoducho odpojis cievku a pripojis baterku,co zas nechapes? Normalna vec. Hadam inducke,teda aspon tym mojim od 6-12V, to je jedno odkial cerpaju elektriku. Extremny mudrlant.

Vysrobuj sviecku a pozri aku ma farbu. Cierna,tmava je moc bohata, svetla je zas moc chudobna. Ja viem,ze to moze na chudobnej trochu menej zrat a moze mat vacsie otacky, ale davaj redsej trochu bohatsiu, lebo zmes je chudobna,tym padom malo oleja a mozes zadriet. Povoz sa pobrkaj a vysrobuj sviecku pozri na nu a potoc srobikom. Teda uplne zatoc, povol o 2 otacky a postupne povoluj. Takto som to ja vzdy nastavil na original. Magnety slabnu vekom,preto som ti pisal o spojeni 2 cievok a priklepnuti odtrhu sviecky. uvidis ten rozdiel v iskre. Takto su spojene:
Obrázok

Este dodatok. Na jednej cievke odletujes,alebo srobovakom odtrhnes drot a ho spojis s vyvodm na cievke co je na nej, na vrchu. Tak aby boli seriovo. Necistil som ho, je cele zaprasene, ale fotka len pre nazornost.
0
Naposledy upravil/-a rolt v 12 Feb 2014, 12:28, upravené celkom 1 krát.

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 12 Feb 2014, 12:27

rolt napísal:Jednoducho odpojis cievku a pripojis baterku,co zas nechapes? Normalna vec. Hadam inducke,teda aspon tym mojim od 6-12V, to je jedno odkial cerpaju elektriku. Extremny mudrlant.
ako som pisal, ked uvidis Pioniera, daj vediet.
A ak si nepochopil z prilozenej schemy co si napisal za blbost, potom skoda benzinu.
Howk.
0

rolt
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 30 Aug 2008, 00:00

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa rolt » 12 Feb 2014, 12:40

Ty zas ked dostanes rozum daj vediet. Startoval som aj kablom natiahnutim z baterky z auta. Ale jednoducho nemas na to aby si vedel o com hovorim. Povedz konkretne comu nerozumies, pokusim sa ti vysvetlit.
0

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 12 Feb 2014, 12:50

Oki posledny pokus.

nakresli schemu, ktoru cievku odpojis a kam pripojis baterku. Ale poprosim v ORIGINAL zapojeni.
0

Používateľov profilový obrázok
helios
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 900
Dátum registrácie: 02 Nov 2013, 11:19
Bydlisko: skoro Mauacky
Vek: 62

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa helios » 12 Feb 2014, 13:19

rolt napísal:Startoval som aj kablom natiahnutim z baterky z auta.


Pekne. A akým veľkým plameňom ti horeli drôty od batérie? U tohto zapaľovania ti kladivko prerušovača skratuje napájaciu cievku z magneta pri zopnutí. Proste, cievka v magnete, kladivko, kondík aj indukčka sú jedným pólom ukostrené a druhým pólom pospojované. Ak to skúsiš u auta, vyhoríš. Tam je totiž zapojenie zapaľovania sériové. Pionier má zasa paralelné. Malý, ale podstatný rozdiel...
0

rolt
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 30 Aug 2008, 00:00

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa rolt » 12 Feb 2014, 14:48

Spravne takto jednoducho to funguje, skratuje poly a pretransformuje na vysoke napatie. Tak jednoduche, ze sa to robilo pred 100 rokmi. A co to meni na veci? Jednoducho nechapem, co henten na tom nerozumie,ze jeden pol das na kostru, druhy na odtrh. Mozno sa s nim da len bavit na vyssej urovni. Napr. o diagnostikach a konstrukcii modernych motorov s premennym sanim a casovanim ventilov. Droty reps. kabel zohrialo,ale nehorel,prud som ocosi zmensil,ale to je jedno, a ako som pisal nastartoval som na tom. Nebehal len nastartoval. A to len preto lebo som mal kratky kabel :finga: :finga: :finga:
Preto som pred tym pisal,nech skusi napojit baterku napr. plochu ak si mysli,ze je to v zapalovani. Nerozumiem naco to skusat a ako u auta. Sak ono sa rozbieha na baterku a je trvale k baterke pripojene. To by som musel zapojit rozdelovac na baterku a roztlacat.
0

rolt
Nový člen
Nový člen
Príspevky: 88
Dátum registrácie: 30 Aug 2008, 00:00

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa rolt » 12 Feb 2014, 15:18

Milos chapes uz?, ci ti to mam rucne nakreslit,nie fotky z internetu,ale z hlavy. Ja som si kedysi motorku prespikoval elektronikou,zapalovacom cigar,funkcna palubovka z oltcita a neviem cim. Mal som na nej hudbu,teplotu motora,kontrolka mazania prevodovky,napatia baterie,otackomer,hodiny... Pozvaral som vidlicky,lebo sa lamali,pomenil som valceky v klukaci,povyvaral a vybrusil ozubenie v prevodovke,lebo sa vydieralo po tolkych km a potom vyskakuju rychlosti. Cez zvysenie sedla,napinaku retaze az po neviem co. Nakoniec motorov bolo viac aj kostier. Ale to bola 250. 50 mi bola uz moc slaba. Raz som skusil tranzistorove zapalovanie,ale nebolo to ono.
0

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 12 Feb 2014, 18:22

rolt
mozna si mal zacat tymto a zbytocne sa nenavazat.
To co pises o tej baterke a spajani cievok je riesenie ale neskutocne fuserske. Ciste riesenie je odpojit indukcku od zeme a tu dat na napajanie.
Niekolko x som takyto bastl prerabal spat, pretoze dotycny si nevsimol posunutie magneta/vacky... a automaticky to slo na vrub slabych magnetov. Stacilo spravne nastavit zapalovanie a cuduj sa svete ono to slo.
Vsetko podstatne som uz napisal.
0

Používateľov profilový obrázok
Drummer
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 532
Dátum registrácie: 29 Júl 2012, 15:57
Bydlisko: Prešov, Linz, Heilbronn
Vek: 29

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa Drummer » 24 Feb 2014, 17:16

Zdar chlapi, mam "podobny" problem... popisem ho co najviac, ak bude treba pre prehliadnost zalozit novu temu v klude zalozime...

Mam vykumat resp. zfunkcnit zapalovanie na jednom ruskom stroji ... Traktor zakarpatec - dvojvalec jednotakt. + dokumentacia
Obydva sviecky naraz aby hadzali iskru. Bola tam stara ruska elektronika, ale je fuc a cievka tiez je mimo prevadzky, tak ma kamos popital ci by sa to nedalo vykumat so zapalovanim z favorita a induckou, no potrebujem vykumat ten signal z rozdelovaca, ono tam ma maly alternator zvany "magneto" hlavne vinutie dava v spicke 100V a na odbocke je 8V stried.

Nejako spinacia jednotka nechcela spolupracovat, a som dumal ze z vystupu toho altika co moze snimat polohu, lebo je tam jednopolovy magnet, tak privadzat signal do komparatora a v spicke s moznym prednatocenim dodat impulz do 55ky s nastavenym casom zopnutia, a cez Logic-Fet spinat inducku...

Alebo cez to favoritacke zapalovanie, niekde som asi chybu urobil... Ak mate nejake chytre napady ako vyssie :) rad by som si vycital vas nazor na "tuto vec" od rusov.

Vdaka za rady, a usmernenia, len prosim pri usmernovani pouzivat fakt kvalitne a osvedcene "diody" :D
Vdaka.
0

Používateľov profilový obrázok
helios
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 900
Dátum registrácie: 02 Nov 2013, 11:19
Bydlisko: skoro Mauacky
Vek: 62

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa helios » 25 Feb 2014, 01:36

Ehmm, jednotakt neexistuje, takže to bude asi dvojtakt. :)
Ak to naozaj hádže iskru v oboch valcoch naraz, asi by sa dalo použiť zapaľovanie z polského Fiata126 (maľuch, kompresor), ktorý fungoval tiež takýmto spôsobom, že iskrilo v oboch valcoch naraz (prečo to tak súdruhovia vymysleli, netuším).
0

Používateľov profilový obrázok
enigma
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 2517
Dátum registrácie: 24 Dec 2011, 15:21
Bydlisko: Nitra

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa enigma » 25 Feb 2014, 04:20

pozor ale , nemali všetky 126P takto riešené zapaľovanie . myslím že to začalo až od 126p economik . ( malý face lift ked bol vykonaný , zmenená palubovka , nárazníky , brzdy .... )
0

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 25 Feb 2014, 07:06

helios napísal: že iskrilo v oboch valcoch naraz (prečo to tak súdruhovia vymysleli, netuším).
aby sa vyhli rozdelovacu.
A pouziva sa to aj v novych autach.

K teme:
mno cece tazko z tvojho textu posudit, ako to fungovalo. Fundovane ti moze poradit len ten kto to pozna.
Kedze sa nikto nehlasi, skus dat nake foto, pripadne presnejsi typ onoho traktoru, aby sa dohladalo nieco na nete.
0

Používateľov profilový obrázok
Drummer
Pokročilý člen
Pokročilý člen
Príspevky: 532
Dátum registrácie: 29 Júl 2012, 15:57
Bydlisko: Prešov, Linz, Heilbronn
Vek: 29

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa Drummer » 25 Feb 2014, 11:00

On sa sprava ako "kvazi jednotakt" prepacte za ten vyraz :) a na nete toho vela nieje .... je to typ zakarpatec, kamarat ma dokumentaciu doma, ale su tam len vykresy mechanickych dielcov, cize na nic...
http://auto.ria.com/auto_khtz_t-150_12647464.html
Obrázok
- nieco take, ale viac technickeho som nenasiel :?
Potom este zazrakom dohladal rusky text na nastavenie valcov k tomu magnetu, prelozeny cez g-translator.... a azbuku som dobre ovladal naposledy na zakladke zo zvedavosti...
Mohol som to oskenovat, ale to je jedno... Potrebujem jeden impulz presne do rovkako nastavenych valcov, to nebude az taky sakra problem??? tak pome na to...
Jak vyrobit impulz ktory presne povie priebehom v spicke alebo nejakym mechanickym rele ze piesty su v polohe ked im treba dodat paru kilovolty... samozrejme berme do uvahy aj to oneskorenie, to len pootocim osku a nastavim spravny moment vybitia VN napatia.

Som mechanik, ale nie auto-mechanik, tak ani neviem ako startuje favorit, ci mechanicky alebo tam je "elektronicky snimac polohy" Inac povedane, ako je to riesene?

Ide len a len o to ako dostat jasnu presnu informaciu { logicku alebo analogovu } o tom v akej polohe su valce, zbytok uz je elektrika co nie je problem. > dorobit plosak s 555 a odladenym casom zopnutia - monostable s kratkym casom vypnutia pre max 3000RPM, cos je 50Hz... napajat sa to bude z aku a je tam aj altik 12V dorobeny... mozem si tam aj dorobit nejaky snimacik polohy, alebo spojazdnit tyristorove zapalovanie pre fav.

Námety, akým scenárom sa mam uberať?
0

Používateľov profilový obrázok
xmilos
Ultimate člen
Ultimate člen
Príspevky: 3671
Dátum registrácie: 04 Máj 2011, 00:00
Bydlisko: Povazie

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa xmilos » 25 Feb 2014, 12:19

Mno ak to magneto dava inpulz vtedy, ked potrebujes iskru, ( a iba vtedy ) stacil by jednoduchy delic pre favoritove zapalovanie + indukcka s dvoma vystupmi, alebo zapalovania a infukcny dve.
Favoritove zapalovanie tiez pouzivalo inpulz s podobnym generovanim ( cievka + magnet ).

Ide pouzit aj ine zapalovania ( dolezite, aby mala cievka 2 vystupy ) zo starsich benalov, ktore boli vacsinou zapalovane ipulzom z ECU ( 5V ). Tam uz bude potrebny naky tvarovac.
0

Používateľov profilový obrázok
Maek43
Stály člen
Stály člen
Príspevky: 353
Dátum registrácie: 13 Okt 2016, 10:53
Bydlisko: Hul
Vek: 26

Re: Jawa mustang zapalovanie

Príspevok od používateľa Maek43 » 15 Júl 2017, 10:32

Zdravíím, mám taký problém na pioniery že mi nehádže iskru- resp niekdy vidieť velmi nejasnu iskričku. všetko je vyčistené, kontakty na odtrhu su jemne ošmirglovane takže tam je kontakt dobry, cievka na statore je tiež aspoŇ na pohlad dobrá, nikde sa neopiera, odpor má niečo okolo 1,5R no skúšal som aj pomeniť tieto cievky a stále to isté. Ďalej kondík vyzerá že kapaictu má- skúšané ale len multimetrom každopádne skúšal som aj iný a nepomohlo. kabeláž je dobrá, premerana aj žiarovkovou skušačkou, Indkučka má medzi 1 a 15 pinom asi 1,4R a 15 a VN výstup je +/- 6KR. Nezdá sa mi ale to, že tá indukčka je písaná na 4V, no skúšal som aj indukčku z funkčnej motorky a tiež nehádže skoro vôbec, len minimálnu iskru. Vo fajke ani VN kabli chyba nebude lebo som skušal aj nový s novou fajkou a potom som to skušal aj bez káblu, priamo pri VN vyvod som dal zemniaci drôt a iskta bola takmer nepozorovatelná. Kde ešte môže byť problém ? :confused:
0
Keď sa Einsteina opýtali aký je to pocit byť najgeniálnejším žijúcim človekom odpovedal :"Neviem, musíte sa opýtať Nikolu Teslu."

Napísať odpoveď