Ahoj, máme traktor Zetor, ktorý má podľa dielenskej príručky dynamo 12V 150W.
Na traktori bol regler (regulátor napätia, relé...) Magneton D/61 s charakteristikou 12V 22A (300W).
Bohužiaľ regler sme spálili pri montáži, kedy sme ho položili na + na štartéri pod montážnym krytom reglera.
Odvtedy ihneď po naštartovaní vidím odber na ampérmetri 30A (viac nevie ukázať) a po chvílke sa začne z reglera dymiť. Pri rozberke je vidieť, že horný kontakt cievky B terminálu je spálený (dúhová farba, spálený smrad).
Vymenili sme ho za identický kus D/61, avšak ten je nejaký vadný a naprázdno dobíja 14,2V, pri zapnutí svetiel vidím na ampérmetri odber 15A a neklesá ani pri vysokých otáčkach motora, teda nevyrába dosť, pri meraní dobíjania je tam myslím len niečo ako 12,8 alebo 13V.
Podarilo sa mi na blšom trhu zohnať MAGNETON regler 12V 150W (iné označenie som nenašiel), neviem ale v akom je stave. Vyzerá byť z nejakého auta typu Škoda 100, je veľkosťou o niečo menší, má tiež 3 terminály, i keď trochu inak usporiadané oproti D/61.
Čo sa stane, ak bude použité dynamo silnejšie ako regler? Vyžiari ten zvyškový prúd ako teplo, alebo to spáli regler? Je vhodné na 150W dynamo dať 150W regler? Nie je to natesno? Čo sú zač tie 14V reglere, ktoré sa tiež dajú kúpiť? Sú iné ako 12V reglere? Nie je to len niečo ako 14V MAX a v skutočnosti to sú 12V reglere? S akými batériami sa využívajú?
Ďakujem za odpovede.
Spálený kontakt na cievke úplne vpravo B terminal
Pohľad spredu
Regler k 12V dynamu
Moderátori: mirosne, Moderátori
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 22
- Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Re: Regler k 12V dynamu
ahoj
to ze ampermeter ukazuje 15A neznamena ze dynamo nevyraba dost, len ze je tam odber 15A co je OK pre dve predne a dve zadne (obrysovky).
osobne by som dynamo vyhodil a dal tam alternator zo starej skodovky na 14V co je absolutne OK (aj dynamo musi dobijat baterku na cca 14,4V). Na alternator zozenies aj samotny alternator , aj regulator...
PS, uz som to tu spominal, ked fotim (mobilom) urobim 10 zaberov z jedneho uhla, s bleskom, bez, s externym svetlom, bez... a 9 zaberov vymazem a necham len ten na ktorý sa da pozerať
kde maš taký zaber ?
to ze ampermeter ukazuje 15A neznamena ze dynamo nevyraba dost, len ze je tam odber 15A co je OK pre dve predne a dve zadne (obrysovky).
osobne by som dynamo vyhodil a dal tam alternator zo starej skodovky na 14V co je absolutne OK (aj dynamo musi dobijat baterku na cca 14,4V). Na alternator zozenies aj samotny alternator , aj regulator...
PS, uz som to tu spominal, ked fotim (mobilom) urobim 10 zaberov z jedneho uhla, s bleskom, bez, s externym svetlom, bez... a 9 zaberov vymazem a necham len ten na ktorý sa da pozerať
kde maš taký zaber ?
0
-
- Okoloidúci
- Príspevky: 22
- Dátum registrácie: 22 Feb 2020, 01:51
Re: Regler k 12V dynamu
Sry, fotil som to narýchlo...
Merali sme batériu počas dňa a napätie jej šlo stále dole, večer už bolo poznať pri štartovaní, že je poslabšia. Batéria je 12V 120 Ah. Pamätám si u starého reglera, že keď som mu dal kotol so zapnutými svetlami, tak to stiahlo asi na odber 5A. Tiež som sledoval, že do mínusu (dobíjania) to šlo pri nižších otáčkach, keď neboli zapnuté svetlá od možno pol plynu? Pri tomto regleri sa tam ani nedostanem na plných otáčkach motora.
Pravdepodobne prejdeme na alternátor, ale treba dokončiť zemiakovú sezónu
Ten nový regler má na sebe schému. Ak dodržím kontakty D M B môžem to smelo zapojiť ako starý regler, nie je tam treba ešte niečo okolo, nejaké súčiastky? Toto je môj reglér 12V 150W.
Tiež, ako viem, že je tá schéma správne otočená voči tým vývodom reglera?
Nie je ten kryt na ktorom je zameniteľný, že sa dá namontovať aj zrkadlovo?
Pýtam sa preto, že na Aukre bol identický regler a ten má kryt založený zrkadlovo a teraz neviem či to mám správne ja, alebo on. Podľa toho ako vidím tú konštrukciu zo zadnej strany reglera v porovnaní s D/61 si myslím, že ja mám tú schému otočenú voči vývodom správne.
Zaujímalo by ma hlavne či je 150W regler dosť na 150W dynamo a čo sa stane ak by to dynamo vyrábalo viac ako 150W?
Tiež vidím ešte jeden taký konštrukčný rozdiel, že D/61 má pri tej valčekovej súčiastke vo vnútri 4 vývody a 12V 150W má 3 vývody, bude to v poriadku? Za kvalitu foto ma asi znova nepochváliš
Merali sme batériu počas dňa a napätie jej šlo stále dole, večer už bolo poznať pri štartovaní, že je poslabšia. Batéria je 12V 120 Ah. Pamätám si u starého reglera, že keď som mu dal kotol so zapnutými svetlami, tak to stiahlo asi na odber 5A. Tiež som sledoval, že do mínusu (dobíjania) to šlo pri nižších otáčkach, keď neboli zapnuté svetlá od možno pol plynu? Pri tomto regleri sa tam ani nedostanem na plných otáčkach motora.
Pravdepodobne prejdeme na alternátor, ale treba dokončiť zemiakovú sezónu
Ten nový regler má na sebe schému. Ak dodržím kontakty D M B môžem to smelo zapojiť ako starý regler, nie je tam treba ešte niečo okolo, nejaké súčiastky? Toto je môj reglér 12V 150W.
Tiež, ako viem, že je tá schéma správne otočená voči tým vývodom reglera?
Nie je ten kryt na ktorom je zameniteľný, že sa dá namontovať aj zrkadlovo?
Pýtam sa preto, že na Aukre bol identický regler a ten má kryt založený zrkadlovo a teraz neviem či to mám správne ja, alebo on. Podľa toho ako vidím tú konštrukciu zo zadnej strany reglera v porovnaní s D/61 si myslím, že ja mám tú schému otočenú voči vývodom správne.
Zaujímalo by ma hlavne či je 150W regler dosť na 150W dynamo a čo sa stane ak by to dynamo vyrábalo viac ako 150W?
Tiež vidím ešte jeden taký konštrukčný rozdiel, že D/61 má pri tej valčekovej súčiastke vo vnútri 4 vývody a 12V 150W má 3 vývody, bude to v poriadku? Za kvalitu foto ma asi znova nepochváliš
0
Re: Regler k 12V dynamu
zemiakovu sezonu zvaldanes bez svetiel , s dieslom , bez baterky aj dynama
alebo baterku kazdy vecer dobijes nabijackou , motor nechas natoceny cely den, zas tolko to nezere
B svorka reglera je ta ktora ma iba jeden kontakt (ostatne dve su regulacne a maju kontakty na oboch tranach kotvy, B ma iba na zapnutej strane)
Ampermeter ukazuje podla toho kde je zapojeny, takze nevieme co ukazuje
150W regler asi neda 300W dynamo, aj ked on nemusi nikde prepalit ziaden prebytocný vykon- on ho ma zregulovat aby ziaden prebytocný nevznikol.
alebo baterku kazdy vecer dobijes nabijackou , motor nechas natoceny cely den, zas tolko to nezere
B svorka reglera je ta ktora ma iba jeden kontakt (ostatne dve su regulacne a maju kontakty na oboch tranach kotvy, B ma iba na zapnutej strane)
Ampermeter ukazuje podla toho kde je zapojeny, takze nevieme co ukazuje
150W regler asi neda 300W dynamo, aj ked on nemusi nikde prepalit ziaden prebytocný vykon- on ho ma zregulovat aby ziaden prebytocný nevznikol.
0
-
- Power user
- Príspevky: 11698
- Dátum registrácie: 17 Aug 2008, 00:00
- Bydlisko: Prešporok (BA)
- Vek: 71
Re: Regler k 12V dynamu
Dynamo nemá obmedzenie prúdu konštrukciou magnetického obvodu, (ako alternátor), tak to musí zaistiť ten regulátor "meraním prúdu" a následným odbudením. Ak je regulátor 150 W, tak by mal regulovať na ten výkon, (povedzme čosi cez 10 A), akékoľvek dynamo.
Samozrejme, takýto regulátor musí regulovať aj napätie. Väčšinou na hodnotu o trochu menej, ako 14,4 V. Ďalšou funkciou je odpojenie dynama od baterky pod určité nízke napätie, (určité nízke otáčky), nech dynamo neprejde do režimu motora a nevybíja baterku.
Toto všetko odpadá u alternátora, (okrem regulácie napätia), lebo sú tam osadené diódy, (spätný prúd) a magnetický obvod je tak navrhnutý, že presýtením obmedzí prúd.
Meraj aj napätie na baterke ! Mala by mať pri vyšších otáčkach, (nie pri voľnobehu, dynamo vtedy obyčajne nedobíja), aspoň 13,5 až 14,4 V. Inak si ju zničíš. (Pravdepodobne tam máš údržbovú baterku, tej určite menej vadí prebíjanie, ako hlboké vybitie. Doliať trochu destilovanej vody je lacnejšie, ako nová baterka.)
K tomu, čo si napísal. Ten nový regler, čo dáva 14,2 V, je úplne v pohode. Asi je 150 W a dodávaný prúd je asi tiež v pohode (15 A). No pravdepodobne nestačí na svetlá, preto pomáha baterka, tak klesá napätie.
Pôvodný 300 W regulátor na 150 W dynamo bol asi namontovaný dodatočne a určite preťažoval dynamo. (No to sa bežne robilo. Napríklad "dynamo z tanku" na amatérskom "Triodyne" bolo určite niekoľkonásobne preťažené a prežilo.)
Samozrejme, takýto regulátor musí regulovať aj napätie. Väčšinou na hodnotu o trochu menej, ako 14,4 V. Ďalšou funkciou je odpojenie dynama od baterky pod určité nízke napätie, (určité nízke otáčky), nech dynamo neprejde do režimu motora a nevybíja baterku.
Toto všetko odpadá u alternátora, (okrem regulácie napätia), lebo sú tam osadené diódy, (spätný prúd) a magnetický obvod je tak navrhnutý, že presýtením obmedzí prúd.
Meraj aj napätie na baterke ! Mala by mať pri vyšších otáčkach, (nie pri voľnobehu, dynamo vtedy obyčajne nedobíja), aspoň 13,5 až 14,4 V. Inak si ju zničíš. (Pravdepodobne tam máš údržbovú baterku, tej určite menej vadí prebíjanie, ako hlboké vybitie. Doliať trochu destilovanej vody je lacnejšie, ako nová baterka.)
K tomu, čo si napísal. Ten nový regler, čo dáva 14,2 V, je úplne v pohode. Asi je 150 W a dodávaný prúd je asi tiež v pohode (15 A). No pravdepodobne nestačí na svetlá, preto pomáha baterka, tak klesá napätie.
Pôvodný 300 W regulátor na 150 W dynamo bol asi namontovaný dodatočne a určite preťažoval dynamo. (No to sa bežne robilo. Napríklad "dynamo z tanku" na amatérskom "Triodyne" bolo určite niekoľkonásobne preťažené a prežilo.)
0
Druhotriedny nadriadený si nikdy nevyberie prvotriedneho ale treťotriedneho podriadeného.
-
- Podobné témy
- Odpovedí
- Zobrazení
- Posledný príspevok
-
- 7 Odpovedí
- 697 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa mr.dred
-
- 2 Odpovedí
- 1272 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa cs001
-
- 4 Odpovedí
- 1217 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Zaky
-
- 13 Odpovedí
- 1749 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Sani1
-
- 7 Odpovedí
- 990 Zobrazení
-
Posledný príspevok od používateľa Dolfi